Followers

Tuesday 1 November 2011

Talam campuran....




Yuhuuuu....hari yang penat yang amat memenatkan...... bulan November 2011 yang bermula dengan tugasan yang amat sibuk. Mana tak penatnya.... tugasan mengambil dan menghantar anak-anak dare Mimie terpaksa dipikul kerana faktor-fator yang tidak boleh dielakkan.

Apalagi...si anak dare Mimie gilang gemilang bukan kepalang dengan alasan tidak mahu sampai awal di sekolah dan boleh bermalas-malasan di tilam tidak berapa 'empuk' lebih lama seperti hari kebiasaan.

Lupakan saja pasal tu....di dini...mimie nak kongsi satu resepi Talan Lapis Coklat.....sajer buat layer, kalau layer namayer kueh lapis kn.....tp resepi asalnyer Talam.,bagi nk memeriahkn bentuk rupa...tu yang amat tertarik melihat kak Zu 'melayerkannya....mimie just cnp sajerr...

Jommm....





TALAM LAPIS COKLAT


300 gm tepung gandum
60 gm tepung hon kwee
1500 ml santan
360 gm gula
2 biji telur
 
 
bahan B

30 gm serbuk koko
50 gm santan

cara-caranya :-

adun atau blender kesemua bahan A dan bahagikan kepade 2 bahagian.satu adunan dicampur dengan bahagian B dan satu adunan dibubuh warne kuning.kukus selapis demi selapis.setiap lapis kukus selame 7 hingge 10 minit.

bawah kuning atas coklat..smue ade 6 lapis..gune loyang 10 x 10..klau nak makan anak beranak wat 1/2 adunan je..pun cukup tauu.kukusan yang last sekali tambah 15 minit.


No comments: