Followers

Saturday, 26 November 2011

Puding Karemel Kentang


alkisahnya.... puding karemel kentang ni memang sedap... rasa lemak-lemak kentang bersama karemel...fuhhh.terbaeekkkkk..... resepi ni mimie ambil dari DjDayang Jack thumbs-up lahh.... tengok dari 'rumah' kak Dayang, dah tak sabar-sabar mimie nak merasa karemel ni dan mimie memang penggemar tegar semua jenis karemel, lagipon semalam adalah hari yang panas dibumi Cheras ni, memang seswai makan dessert pdung karemel....tiba time makan....hujan la plakkkk.....



Alkisahnya, semasa pembikinan karemel ni (cam wt pilem plakk) serentak dengan masak untuk penyediaan tengahari.... jadi kelam kabut mimie dibuatnya...pegang senduk ni tak kena, pegang periuk ni tak kena....
Pada awalnya cik abe mimie ni teringin nak makan ayam masak kicap lada hitam ntah kenapa fikiran ni jauh melayang siap aje jadi nya ayam masak merahh....magic kan..... dan kaermel ni plak...jangkaan mimie menggunakan kukus, yelahhh tak baca habess, mimie hanya tengok bahan penyediaan nyer ada stok  atau tidak di rumah mimie....trus siap sedia di dapo....last dah siap periuk pengukus.....laaaaa 'bako' rupanya....hahahhaha....

Mohon ampun kak DjDayang, mimie tukar nama bagi memudahkan mimie menyebut dan membezakan dengan puding karemel yang lain...minta halal yer,.......ampunnnnnn....
Jom jengah resepi.....


PUDING KAREMEL KENTANG
Sumber : DJ@Dayng Jack


Karamel :
  • 1/3 cawan gula pasir
  • 1/3 cawan air panas
Cara-cara : 
  1. Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. Kacau segera supaya tidak berketul. 
  2. Kemudian ratakan pada loyang/bekas yang bersesuaian. Sejukkan seketika.
Puding :
  • 1 1/2  atau 2 biji kentang sederhana saiznya (direbus hingga empuk dan dipotong kecil-kecil)
  • 5 biji telur A (dipukul sedikit tetapi jangan sampai berbuih)
  • 2 cawan susu sejat/susu cair
  • 1/4 cawan air 
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara :
  • Kisar kentang bersama semua bahan (kecuali telur) hingga sebati.
  • Satukan adunan tadi dengan telur yang sudah dipukul manja. Sebatikan perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau hand whisk. Kemudian tapiskan.
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang/bekas yang berisi karamel tadi.
  • Sediakan loyang yang agak besar dan isikan air panas secukupnya. Kemudian letakkan loyang puding tadi di tengah-tengahnya. Masukkan ke dalam oven. (membakar dengan kaedah bain marie)
  • Bakarlah pada suhu 160-170C selama 45-50 minit atau sehingga masak. Bergantung pada suhu oven masing-masing.
  • Setelah puding masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan.

7 comments:

Bibie_Chah said...

waaa...sedapnyeee..satgi akak nak try..dulang size berapa tu mimie guna..??

Kak Sal said...

sori..tadi terkomen pakai acct anak lak..tak perasan dia x logout...

Sugar 'n' Spice said...

kak sal...dalm 20cm...dulang kecikk...

Chah said...

Salam maal hijrah. & salam maal hijrah dr saya...byk mkanan sedap2 kt sini...tumpan ambik bau dulu la...:)

dZana said...

salam maal hijrah mimmie.. lum buat lagi.. nk cuba jugak la ptg2 nnti..

DjDayang Jack said...

salam Maal Hijrah buat mimie...

mekasih ye sudi cube resepi ni...wah! so fantastic! very nice! lapar akak tau...hehe.
xpe tkr nama...yg penting rasa selesa kan...akak pun suke puding cam ni sb rasa yg x muak dan xde bau hanyir telur...nanti akak ade satu lg resepi keremel nk share..InsyaAllah. tq ye mimie..hv a nice weekend! :)

Sugar 'n' Spice said...

ok kak DJ... Tq kak....nt roger2 resepi pudding br tau...hihihi