Followers

Friday, 25 November 2011

Pancake.....simple dan burrppp....


selalunya pada waktu malam, mimie berkira-kira apakah hidangan untuk sarapan pagi nanti untuk anak-anak mimie yang sangat pemilih orangnya. tercari-cari menu apakah untuk disajikan pada mereka nanti. Dan teringat pula dalam berkira-kira nak menyediakan sarapan untuk anak-anak.

Pada pertama kali mimie menyedakan pancake ini, awal2 lagi mereka sudah tolak ketepi...ye laaa...mulut dah biasa makan 'lempeng' tiba-tiba ibunya sediakan pancake...terkejut ler tekak mereka...hahaaha....
sajer mencari kelainan.... tidak lah tertumpu pada lempeng saja kan....
wahhh...sekarang kalo wat pancake ni...wohhhhhhh...berebut2 wooooo....... jom buat pancake yg simple n sedap nihhh...




PANCAKE
Sumber : ysha@myresipi


Bahan-bahan :-

2 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
1 biji telur ayam
1 cawan susu segar
1 cawan air sejuk
2 sudu besar butter dicairkan
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :-
  • Gula dan telur dipukul hingga kembang. Masukkan susu dan air. Kacau rata. 
  • Masukkan garam dan butter cair. Kacau lagi hingga sebati. 
  • Masukkan tepong sedikit demi sedikit hingga habis. Kacau lagi. Masukkan baking powder dan kacau hingga rata. Kalau berbentil kacau la lagi sampai tak berbentil. 
  • Akhir sekali masukkan esen vanilla. Kacau lagi. Masak atas pan dengan api perlahan utk mengelakkan pancake berlubang-lubang dan masak hingga keperangan atau brown.

Nota : sedap dimakan bersama jem, butter dan madu...

2 comments:

dZana said...

mudah jer bhn2nya.. lain kali nnti boleh try rspi ni pulak.. tq mimie..

Sugar 'n' Spice said...

senangkn...sbb tu sy suka buat pancake nih....hihihi