Followers

Thursday, 17 November 2011

Churros vs Kueh Belimbing



Pertama kali terpandang kudapan ni...hati dah terpaut.... nampak sedappp dan amat sesuai untuk di hidangkan kepada anak-anak mimie yang sedang membesar ni....

Betullah bak kata kak hana.... rasenyer macam creampuff version goreng....kalau creampuff kita bakar dan yang ni versi goreng... sedar tak sedar.... pinggan berganti pinggan kami melantakkk.... jom buat kudapan ni...bahan-bahan memang sudah tersedia ada dirumah...



CHURROS / KUEH BELIMBING
Sumber : hanamemories


Bahan-bahan

1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 biji telur
1 sudu makan marjerin/butter
1 sudu makan gula
esen vanilla

Cara-cara
  • Didihkan air, gula, esen dan juga marjerin. Sementara tuh, dlm mangkuk lain pukul telur kejap.
  • Tutup api. Masukkan tepung. Kacau cepat2 gune senduk kayu.
  • Kemudian masukkan telur dan kacau cepat2 hingga sebati dengan tepung td.
  • Panaskan minyak, masukkan adunan ke dalam acuan dan picitkan ke dalam kuali. potong setiap 5cm. 
  • Goreng hingga kekuningan dan angkat. Taburkan gula. Sedia utk dmakan!





3 comments:

Ummi said...

Assalam Sugar n Spice, alahaaii nak pgil nama apa ek, akak duk scroll cari nama x nampak pun... Akak penah dah buat kuih belimbing ni..mmg best...owh sama la dgn churros eh...penah tgk kat dapur Hana tu dulu..kot lain resepinya..xpa la, nnt akak try, suka kuih camni.. ^__^
Btw, thanks ya singgah dapur sempoi akak tu..

Sugar 'n' Spice said...

kak ummi...sama jaa....cuma churros x pkai telo....

Sugar 'n' Spice said...

panggey mimie jer....