Followers

Wednesday, 30 November 2011

Nostalgia...Kueh Ros a.k.a Kueh Goyang


Akhirnya berjaya juga mimie membuat kueh warisan dolu-dolu ni....memang peberet mimie, dan dari hari ke hari ingin membuat kueh dan ditangguh kerana masa tidak mengizinkan, apatah lagi kueh goyang atau kueh ros ini memakan masa yang agak lama iaitu waktu menggoreng....lain kali pada siapa yang ingin membuat kueh ini disyorkan duduk sambil menggoreng, mahu 4 jam mimie berdiri untuk menyiapkan satu adunan ni...

Yang tak bestnya....siap saja setiap kueh ni masak, anak-anak mimie dah mencukaiii...sebab tak sabar nak makan kueh ni dan menjadio kueh kegemaran mereka...rangup dan menepati citarasa mimie dan terngiang-ngiang kueh dari air tangan emak mimie....nostalgia sungguh...
Amat sesuai dimakan semasa menonton dan menjadi kudapan....


KUEH ROS/KUEH GOYANG
Sumber : Junjs11
  • 290gm tepung beras
  • 50 gm tepung gandum
  • 400ml santan - mimie guna 550ml santan dr 1 biji kelapa
  • 170gm gula
  • 150ml air - tak letak sbb dah ganti dgn santan
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Campurkan semua bahan. kacau sebati. tapis.
  2. Panaskan minyak dengan api sederhana, letak acuan dalam minyak. bila dah panas, celup acuan dalam adunan  masuk semula dalam minyak tadi.
  3. Biar sebentar, baru alihkan acuan. goreng hingga masak atau keperangan.

Tips :-
  • Jangan celup acuan hingga menutupi bunga acuan apabila menggoreng kueh tidak akan tertanggal.
  • Selesai menggoreng satu kueh, acuan dibiarkan dialam minyak menggoreng bagi mengekalkan kepanasan acuan.

3 comments:

sudipVSsenduk said...

pandai & rajinnya awak buat!

salam ukhwah.

Sue @ Nenie said...

Salam S&S...Kuih goyang..wahhh sedapnya ..tapi kan setakat ni belum pernah buat sendiri lagi...Selalu pun beli ajeee...nampak sangat kurang usaha kan..ha ha ha ha

Sugar 'n' Spice said...

SudpVs Senduk... terpaksa merajinkn diri sbb kueh peberet nihh..

Sue...mimie pon pestaim buat kueh ni, saja layan tekak ni dan slalu beli jer...tp x puas mkn...tu yg buat-buat rajin tuuu...hihihi