Followers

Friday, 4 November 2011

Gebu lagiiii....



Atas permintaan Angah (refer anak dare No. 2) ingin makan donut untuk melayani 'mengidam' makan donut  seperti tempohari  lihat sini ku gagahi jua yang dah sedia gagah ni melayani permintaannya sambil-sambil tu umpama sambil menyelam minum ayaq....hihiihi

Nak buat donut ni tidak la sesukar mana...cuma ade kerajinan secubit cuma.....alaaaaa....kalau da lapar macam mimie ni...opkos laa rajin kan...kan....

Dari satu donut rupa nyer kite boleh pelbagaikan perasa donut ni.... sangkaan mimie donut hanya lah sekadar kueh donut yang mimie makan sejak kecil dahulu... terima kasih kepada yang mencipta resepi resepi donut yang sedap, lembut dan gebu ini....silap-silap haribulan si pemakan donut boleh jadi gebuuu....biar gebu tapi hati biar tulus tauuuu.....




DONUT KENTANG
Sumber : kakros@jintanmanis


Bahan-bahanya :-

250 gram tepung gandum
80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit)
80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sanngat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)

Cara-caranya.

  • Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.
  • Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.
  • Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.
  • Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..


2 comments:

dZana said...

slm kenal n kunjung bls mimie.. tq kerana sudi add akk .. nnti akk add mimie jugak yer.. dah lama tak buat donat.. nmpk gebu.. selamat hari raya aidil adha..

mimie said...

salam kenal kak zana...selamat hari aidiladha juga...