Followers

Thursday, 19 January 2012

Kek Gula Hangus / Kek Sarang Semut / Kek Sarang Lebah


Antara Kek Gula Hngus, Kek Sarang Semut, Kek Sarang Lebah.... yang mana menjadi sebutan yang betul yerr...yang mimie tahu...kek ni dah memang bersarang dalam powot nan boroi nih...hahahahh
Pada permulaan dulu, mimie kureng menggemari kek gula hanguih ni... (sbb gula dihanguskn dulu kot, sbb tu mimie lebih suka panggil yg ni), atas permintaan asben yang amat menggemari kek ni...layan jer laaa kan.... Buat kali ke-2 merasa kek ni...ehhhh... memula makan sikit...pastu sikit lagi...ayoyoyo....da banyak juga la masuk lam powot nihh...

Resepi ni mimie ambil kat dalam forum WMC tatkala suka melepek kat situ dulu... oleh kerana 'MukaBuku' mania muncul...hmmm dah lama tak kunjung sinun.... kalau tak silap mimie resepi ni mimie ambil dari Kak Pisceslady sebagai nicknamenyer di forum tersebut ...tak tau pula nama sebenar beliau...kalau ler beliau terbaca, mimie mohon share resepi ni dan minta dihalalkan yerr...dan mimie panjangkan resepinyer disini agar dapat dikongsi bersama....



KEK GULA HANGUS
Resepi Asal : Pisceslady WMC

Gula Hangus
1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega

* Masak Gula hingga keperangan dengan api sederhana. Masukkan air panas perlahan-lahan (akan meletop²) dan masukkan mentega hingga cair. Ketepikaan.

4 biji telur
1 cawan susu pekat -  mimie guna 1/2 cawan shj.
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil essen vanilla


Pukul telur hingga kembang atau pekat  - mimie blend jerr.
Masukkan susu pekat, essen vanilla dan blend lagi.
Tepung dan soda diayak terlebih dahulu dan masukkan ke dalam blender dan blend lagi.
Akhir sekali masukkan gula hangus dan blend hingga sebati.
Perap adunan (bertutup) selama 3-4jam.
Bakar pada suhu 160 ( 50 minit api bawah dan baki terakhir 10 minit api atas bawah)




5 comments:

izahdaut said...

kikiki... kakak mimieeeee... adik la sangat ek. haha.. wii lawonya sarang dia tu.. shantekkk. suke tengok. nak skitt

tun_telani said...

cantiknyer sarang kek nih.. tun jarang buat kek gula hangus, dulu2 wat selalu x jadi cantik lubang2 dia.. hehe

Sugar 'n' Spice said...

izah : hahahahha.....abes daaa....

Tun : takut kalo semut jumpa konpius nti...bile plak rumah dia dah direnovated....huahuahuahua.....

nOOrsha said...

waaahh..lebat btol sarang kek gula hangus ni..ni la baru dikatakan sarang lebah...! aritu yg sy wat tu sarang semut halus je..hahah

mimie kesuma said...

cantiknya kue ni mimie...
eh...sama2 nama mimie pulak...eheheh
salam kenal dari kota dumai ,indonesia... ^_^