Followers

Wednesday, 14 December 2011

Strawberry Cake..... harum n sedappp...


Pertama kali melihat di rakan FB Kak Puteri Manja memaparkan kek ni, hati dah tertawan dek panahan gambar kek tersebut. Buah strawberry segar menjadi penyeri didalam kek strawberry ni. 

Tekstur kek ni lembut dan gebu, umpama kek butter perasa strawbery. Makan kek ni terasa jer manja-manja kat dalam tekak ni...sedapp laaa dan tak sampai 20 minit kek ni sejuk dah habis dikerjakan anak-anak mimie ni...licinn dok berebut sambil menunggu giliran masing-masing, maksudnya....opkos lerrr sedap banget seyhhh..... kene cubaaa ...... (mcm nk wat lagi jer ni..) hihihihi


STRAWBERRY CAKE
Sumber Resepi : Puteri Manja @ FB

Bahan-bahan : (sazi loyang 6inchi atau 7inchi)

100gm non-salt butter (suhu bilik) - mimie guna butter biasa saja

80gm gula kastor
120gm tepung naik sendiri (diayak)
2 biji telur (Gred A) - suhu bilik
100gm buah strawberry segar - didadu kecil (nk guna buah lain pon ok)
Sedikit pewarna pink
Sedikit perasa strawberry - mimie tambah 

Cara-caranya :
  • Pukul butter dan gula hingga kembang dan putih.
  • Dalam mangkuk lain pukul telur (mcm nk buat telur dadar tu), kemudian masuk ke dalam adunan butter tadi sedikit demi sedikit sambil di pukul. 
  • Dengan menggunakan senduk kayu atau spatula masukkan bahan yang diayak dan kacau rata.
  • Akhir sekali masukkan pewarna, perasa strawberry dan buah strawberry dan gaul hingga rata lagi.
  • Lanserkan loyang dan masukkan adunan. Bakar pada suhu 170 selama 30-35 minit bergantung pada kecanggihan oven masing-masing.

6 comments:

dZana said...

Aslmkum mimie.. sedapnya kek mimie ni.. terasa2 dah kt tekak akk.. nk gi cari strwbry jugak la.. pas tu ada pavlova pulak kt bawah tu... huuuu...

CT Delima said...

As'salam Mimie

Emm...memang nampak kelembutan kek strawberry ni. Mesti sangat sedap dan terasa masam2 manis tu kan. Okey k.ct ambil dulu resipi ni Mimie boleh juga kalau nak mencuba resipi yang sedap dan ringkas ni. Tr kasih mimie memanjangkan resipi ya :)

Sugar 'n' Spice said...

kak CT n kak Zana...mmg sedap dek tekak mimie nih...cam nk buat jer lagiiiii....

Amie said...

Assalam Mimie,
lembutnya warna kek tu...buatnya pun agak ringkas, tapi yang penting sedap!

Sugar 'n' Spice said...

Amie...mmg senang n sekejap jer mengadun..dan yg penting cepat habis.. that means sedapp kn....hiihih

Tihara said...

salam,

wahh cantik color nya..mesti sedap ni :)

JEMPUT JOIN GA DI BLOG SAYA :)