Followers

Monday, 5 December 2011

Kerabu Mangga


Pokok mangga epal mimie membuahkan hasil. Alhamdulillah...bak kata orang 'baru beranak sulomg' bermaksud pertama kali berbuah ler tuuu...hihiihi...
Excited punya pasal, hampir setiap hari membelek buah mangga tu kat pokoknya, terasa macam jakun, bukan nya tak pernah tengok buah mangga, tapi keterujaan mengatasi segalanya. I tell you...lebat wooo buahnya...macam tuan dia jugak....kuikuikui...

Dan buat pertama kali ler juga mimie mencuba sendiri buat kerabu mangga ni....sedapp wooo...mimie ikut cara fizanordin memang malatop, cuma mimie ada sedikit tokok tambah mengikut selere badan ni..... dek sebabkan ade kerabu mangga ni lahh makan tak cukup nasik... makan tak hengat....jom cuba...

Psstt... tak sangka dek kerabu mangga ni, mendapat pujian dari "encik somi"...kembang semangkuk japp...hihihih


KERABU MANGGA EPAL
Sumber : fizanordin

5 bj buah mangga muda - mimie guna 2 biji mangga epal
sedikit kapur makan
3 bj bawang merah ~ dihiris halus - mimie ltk 1 biji bawang besar di hiris
3 - 5 bj cili padi hijau dan merah ~ dihiris halus
2 - 3 helai daun limau purut ~ dihiris halus - mimie tak letak
1 kuntum bunga kantan - hiris halus - mimie tambah
2 biji limau kasturi - mimie tambah
1 sudu besar gula
1 sudu besar sos ikan - mimie ganti dgn 1 sudu sos tiram dibancuh dgn 2 sudu air panas

  • Sagat halus mangga yg dah dibuang kulit dan rendam dalam sedikit air kapur utk merangupkannya. 

  • Bilas bersih dan toskan.

  • Masukkan kedalam sebuah mangkuk dan masukkan kesemua bahan2 lain.

  • Gaul hingga sebati dan biarkan sebentar supaya semua bahan2 mesra.

  • Boleh lah dihidangkan.

Nota : Jika suka bole jer tambah dengan ikan bilis goreng dan kacang goreng.



    4 comments:

    ♥♥azatiesayang ♥♥ said...

    Salam mimie.terima singgah & follow blog atie ya.Kerabu mangga mmg poberet atie gak tp xder tanam pokok mangga kat umah :(

    Cho Zila said...

    terliur gitu... masam itu sedap...

    Amie said...

    Assalam,
    seda[nya kerabu mangga...kecur liur!

    Sugar 'n' Spice said...

    atie, Cho Zila n Amie....jemput mkn....time ujan2 nih mkn asam2 lagi ler ujan x mo benti....ahakks...