Followers

Wednesday, 7 December 2011

Lala Tumis Sos Tiram


Fuhhh...jenuh jugak mencari Lala idaman nih... maybe bukan kene pada musim lala kot...ingatkan tak ramai penggemar lala dalam rumah nih...rupanya tak cukupp...tak pe, lainkali kita beli lebih, kita buat sampai pedas terangkat....

Sedap, dan sedap juga makan tanpa nasi, ratah-ratah gitu ajer....mana nak cukup gitu kan...memang patut la tak cukup.


LALA TUMIS SOS TIRAM


Bahan-bahan :-

500g lala - dibersih dan ditoskan
2 batang serai - diketuk
7 tangkai cili akar - diketuk dan dibelah 2 tanpa putus hujungnya. (boleh adjust)
1 labu bawang besar - potong dadu
7 ulas bawang putih - diketuk dan dicincang
2 inci halia - dihiris panjang
1 tangkai cili merah - dihiris
1 biji tomato - potong dadu
2 sudu besar cili kisar (boleh adjust)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
Daun kuchai


bahan-bahan untuk menumis


Cara-caranya :-
  • Panaskan minyak, tumis halia, bawang besar, bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan cili akar dan masak hingga air cili kering.
  • Masukkan sos tiram, sos cili, garam, tomato, serai dan gaul sebati.
  • Masukkan lala dan gaul serata hingga kulit lala agak terbuka. Tutup api dan masukkan daun kuchai dan gaul rata. 


3 comments:

Pen Biru said...

sy kalau lala ni memang main rebus taruk serai n bawang je..pastu..ratah cm tu je..heheh

Sugar 'n' Spice said...

PB...owhh..masal alala mcm rebus kerang eyh...manis gak kn....

Diana @ Melley Mey said...

lamanya dah x masak lala... terliur tgk... kekdg mmg sukar nak dpt...kala nak makan p restoran jer kekdg.. kalu dpt beli lala segar gini kan best.. sedaaap