Followers

Sunday, 4 December 2011

Kek Span Coklat


Pertama kali mimie mengadun kek dan salah satunya bahan yang digunakan adalah 'mayonaise'. Function  mayonaise dalam adunan kek tidak lah mimie ketahui. Mungkin untuk melembutkan tekstur kek tersebut. Biarlah yang pakar saja yang mengetahui.

Resepi kek ni mimie perolehi dari zethy305f@MyResepi dan feedback yang diberi semua mengatakan kek span ni memang sedap dan lembut. sebab dari rata-rata yang mengatakan kek ini tak mengecewakan, mimie ingin mencuba dari resepi zethy ni...betullah...mmg puashati.Terima kasih pada zethy yang memperkenalkan kek yang sangat sedap dan lembut. Boleh dikatakan sama seperti kek yang pernah mimie beli.... tak percaya..??? Jom cuba....


KEK SPAN COKLAT
Sumber  : Zethy305f@MyResepi


Bahan A
  • 4 biji telur (Gred B)
  • 120g gula kastor
  • 1 camca besar ovallate
  • 1 camca besar mayonis (original) 
Bahan B (satukan dan diayak sebanyak 5kali)
  • 80g tepung gandum
  • 20g serbuk koko
  • 20g tepung jagung
  • 1 camca teh baking powder
Bahan C
  • 65g butter - dicairkan dan sejukkan 


 

Cara-caranya:-


  1. Satukan semua bahan A di dalam 1 mangkuk dan mixer sampai jadi putih gebu (soft peak).
  2. Kemudian tambah bahan B yang telah diayak tadi. Pukul selama 2-3 minit. 
  3. Dan masukkan bahan C, pukul selama 2-3 minit.
  4. Lenser loyang (22cm) atau alas dengan kertas kek dan masukkan adunan. Bakar selama 45 minit pada suhu 170⁰C.

8 comments:

Pen Biru said...

mayonise mungkin boleh menggebukan kek sbb kalau kita buat telur dadar campur mayonise, telur tu nanti jd gebuuuu... je..

Sugar 'n' Spice said...

PB... mungkin juga kn...ni pestaim mimie wt kek guna mayo....hihihi

dZana said...

waah.. ada kek span kt sni.. boleh cuba jugak ni..akk masuk list dulu..

Sugar 'n' Spice said...

heheheheh....sure list akk da panjang berjela nih...

Mala Entily said...

hehehe....krismas nanti nak jugak buat kek coklat mcm mimie. budak2 suka....

Sugar 'n' Spice said...

Mala...bdk sukee...mak bdk n bapak bdk pon sukeeeee.... ;)

Mala Entily said...

mimie...kt umah sya, bapak budak langsung tak suka mkn kek...:D

Sugar 'n' Spice said...

rugi3x....jg bdn kot... ;)