Followers

Monday, 26 March 2012

Kueh Keria


Assalammmualaikum...jumpa lagi di hari Isnin, cuaca yang agak tidak menentu.... pagi panas dan petang hujan hampir membasahi bumi bertuah ini..

Yupp... keria...kueh keria... kueh tradisi salah satunya darinya dah berumur ni baru ler "terpandai" membikin hasil tangan sendiri dan makan sendiri. Biasanya mimie buat kueh keria ni menggunakan keledek putih, memandangkan keledek merah terdampar kat dapur nun tak berusik2 dari dok membusuk, maka jadilah keria yer dakkk...??? Keria dalam umah ni, si angah ajer yang pandai masuk mulut, yang lain....huhhh..memilih....makan jer lah apo yang adooo.....
 

KUEH KERIA
Resepi : Mimie@Sugar n Spice

1 cawan keledek - mimie guna keledek merah direbus dan dilecek halus
sedikit garam
1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar gula - untuk disalut dgn keria
1 1/2 sudu besar air

Keledek direbus bersama sedikit garam hingga lembut. Lecek hingga halus
Didialam satu mangkuk, satukan kledek dan tepung gandum. Gaul rata dan bulatkan seperti bentuk donat.
Goreng hingga kekuningan. Toskan.
Untk sira keria :-
Didalam kuali, panaskan gula dan air dengan api besar (kuat) selama1-2 minit sehingga disekeliling air gula berbuih. Apabila buih dikeliling kuali hampir menutupi air gula, masukkan kreia yang telah digoreng tadi. Kacau rata, tutup api dan sambil kacau hingga gula kering.


6 comments:

eLLa n aLia said...

thanks.. :)

zila 4ever said...

salam mimie..
wahh cun2 keria tue..akk pun teringin nak buat..blum berkesempatan lg nie.;)

izahdaut said...

lawanyer kuih keria akak tu. cam donut dah nampaknya. nampak gebu gemuk2 gitu.. hehee... lama dh tak makan kuih keria.. sukee

Sue @ Nenie said...

Salam...Wahhhh Kak Mimi, nampak cantik tul kejadiannya..geram plak saya tengoknya

mimie said...

Jah....bdn pon dah mcm keria...gebus..hahaa

Sue....mkn pon beshhh..hahahah

KakAsma said...

sangat cantik kuih keria mimie..nnti nak try..suka keria tapi buat tak pernah cntik cam mimie buat..teruja!!!

salam ziarah dan kenal juga