Followers

Thursday 15 March 2012

DONUT TOFU LEMBUT


Assalammualaikum....donut lagi. Best betul makan donut time musim-musim hujan ni. Lembut bak tauhu lembut salah satu bahan dalam donut ni. Sedap laaa. Penyediaanya pun amat mudah. Haishhh...donut ni mengganggu jer diet den....segebusgebasnya umpama diriku ini...huhuhuhu.
Thanks kak Ros@jintanmanis yang sudi kongsi resepi yang hebat ini. Mimie panjangkan resepinya disini...


DONUT TOFU LEMBUT
Resepi Asal : Ros@jintanmanis

Bahan-bahanya


300 gram tepung gandum
125gram taufu lembut
1 1/2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit mengunakan garpu)
160ml susu suam@air suam
40gram shortening
4 sudu besar gula
6gram yis
100 gram tepung roti ( ganti dgn tepung gandum pun boeh)
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil baking powder

sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut ni nanti.

Cara-caranya :-

1. Buat doh, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan,  Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama 6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnye, biarkan naik dua kali ganda, dan goreng sehingga ke-emasan, gunakan api sederhana, angkat dan salutkan dengan serbuk gula, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.

Nota: Ros bentukkan donut taufu ni macam anyaman dan pintalkan, lepas tu goreng macam biasa, kasi lain sikit rupanya, anak-anak pun suke. topping saja donut ni ikut selera masing2, boleh dicelup dengan coklat bagi menaikkan lagi rupa donut taufu lembut  ini, Selamat Memasak semua.
 
Tauhu Lembut (alamak...dah guna br teringat nak snap)

5 comments:

rahel said...

Selamat pagi Mimie..waduh cantek banget donut tofunya..jeles gue tengok..tentu sedap sangat kan?..nanti nak buat gak..ada stok tofu lembut lagi kat esbok..jemput makan donut tofu..nyam nyam..

izahdaut said...

kak mimieeeeeeeee..
apa ni pagi2 tayang donut. tak suke tak suke.. naaaakkkk.. selera donut saya dah berkembang kat dagu ni. hahaha dah mcm katak la pulak!! kikikiki

Family Blog said...

Nampak menarik donut ni...Baru pernah lihat donut di tambah tofu..Bagus untuk di cuba..Tapi kena cari tofu dulu..

zila norazila said...

salam mimie..
amboiii adikk kamu mmg rajin..gebu gebas mcm donut mayo si rahel jgk..nak buat jgk nnt..:)

tun_telani said...

kak mimie... gebus nyer donat tuuu.. geram tun tengok!