Followers

Tuesday, 6 March 2012

Talam Roti Paun


Fuhhhhh.... sedap ler talam dari resepi Chef Asma ni....manis-manis lemak manja jer rasenya.... Kueh talam/kukus ni, memang tak jemu-jemu makan n anak bujang saya pon suke sangat²...w/pon lapisan tengah terrrlembek sedikit, tp tidak ler menggugat kami nak merasanya (kes kukus nk cepat ler nihh..) memalam dok godek2 kat dapo...kes mengantuk ler nih....hhihihihhi

Time kasih banyak pada kak Yatie@yatiememories coz sudi kongsi kueh talam yang sedap lemak² berkrim nihh.... tak rugi mencubanya......

Hmmm..lapisan tgh terlembik sikit.....argghhhh (maybe kukus tak lama hukhuk)


TALAM ROTI PAUN
(Resepi Asal : Chef Asma)
Sumber II : Kak Zana

Lapisan Bawah
  • 13 keping roti putih Gardenia- di carik²
  • 2 biji telur
  • 50 gm raisin-Yatie tak letak
  • 1/2 cwn gula halus
  • 1/2 sk garam
  • 150 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • 1/4 sk vanilla essence
Cara-caranya
  1. Satukan semua bahan-bahan dan rendamkan roti selama 30 minit (sehingga lembut)
  2. Masukkan dalam loyang 10x10x2"(Sapu minyak dulu sekeliling loyang dan alas plastik)
  3. Kukus selama 25 minit.
  4. Apabila masak angkat dan cakar dengan garfu.
  5. (Jika terdapat sedikit air di permukaannya, sendengkan loyang dan buangkan air guna sudu atau kertas tisu, pastu baru cakar2kan sedikit dan tuangkan adunan lapisan tengah)
Lapisan tengah
  • 1/2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn gula halus
  • 1/2 sk garam
  • 2 biji telur
  • 100 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • sedikit pewarna hijau
  • sedikit perisa pandan
Cara-cara
  1. Satukan semua bahan2, kacau rata dan tapis ke dalam periuk.
  2. Masak hingga naik wap, guna api sederhana je. Masa ni sentiasa kacau guna whisk je...jngn terlalu pekat atau terlalu cair, adunan seolah2 susu pekat je.
  3. Tuang ke atas lapisan bawah dan kukus selama 25 minit ( Apabila masak, cakar dengan garfu)
Lapisan atas
  • 1/2 cwn tepung kastard
  • 1/2 cwn gula halus
  • 1/4 sk garam
  • 1/8 sk vanilla essence
  • 3 biji telur
  • 100 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • sedikit pewarna kuning/oren (tak letak pun takpe)
Cara-caranya
  1. Ikut seperti lapisan tengah. Satukan semua bahan2 dan tapiskan.
  2. Masak jangan terlalu pekat & jangan terlalu cair. Guna api sederhana dan sentiasa di kacau supaya tak berketul2.
  3. Tuang adunan ke atas lapisan tengah dan kukus selama 25 minit.
  4. Sentiasa lap tutup pengukus. Saya lap setiap 5 minit, permukaan kuih kelihatan rata dan licin.
  5. Setelah masak, angkat dan sejukkan. Bila dah sejuk bolehlah di potong guna pisau plastik.

3 comments:

mRs sYa said...

heee...sedap kan kak...syida buat lupe nk tgkp gmbr..tp time tu pki roti butterscotch,nk habiskan stock..pastu x ckp dua keping ltk roti gardenia putih je...heee

izahdaut said...

apa ni apa ni.. goda goda aiii.. akak saya suke je lembik2. meh bagi skeeettt.. kikiki

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Mimie...salam perkenalan dari mama jgk.. dah buat jgk CBBS tuh mmg marbeles kan rasa nyer. Talam Roti Paun nie mama dah nmpk ramai yg dh mencuba nyer ...insyallah mama ingin jgk merasa nyer nnt :)Terima kaseh kerana sudi menjadi teman & singgah ke blog mama :)