Followers

Monday, 19 March 2012

NASI LEMAK TUMIS


Walaweiii.... memang betul-betul sedap nasi lemak nan satu ni...sekali jer rase sumer dalam umah ni dah jatuh cinta ngan nasi lemak tumis ni... apanyer tidak nasi ni ada iras-iras rasa seperti nasi ayam + nasi beriani + nasi lemak.... hahhhh...kan ker sangat-sangat sedap rasenyer kan...kan...kan.... tu yang kilo dalam badan ni makin terkinja-kinja doh menambahh....haiiipppp.....

Memula izahdaut dok tayang kat dapur dia dulu...memang nampak menarik dan nampak macam teruja sesangat nak mencuba, apalagi feedback dari tuan empunya badan yang dah mencuba...haiii macam virus plak cepat jer hinggap kat tangan dan mulut nihhh....memang lain dari nasi lemak yang biasa...
Jom cuba nasi lemak nih....


NASI LEMAK TUMIS
resepi: kak Jun sumber: Dapur Mamasya n izahdaut

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sudu besar halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi


Cara-cara :- 

Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai n\dan garam.
Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng.

Nota Dapurmamasya
Utk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sb kunyit semasa masukkan santan dan air.

# Untuk memasak nasi, sukatan air/santan bergantung pada jenis beras yang digunakan...dan masak seperti biasa.

4 comments:

izahdaut said...

kan kak mimie.. sedap giler nasi lemak ni. memang carta tertinggi di antara nasi lemak. hehe.. hakak.. sok jgn tayang nasi2 lagi. tengah kunyah daun jek ni. huh

zila said...

salam mimie..mmg rajin buat nasi lemak..ada lg x nie?..nak cuba jugak..tgok jew dah terliurr.

mimie said...

wawawa...iyer jahh...mmg sodapp arr nasik tuu...hancuss diet aii...hohohoohoh....yokkk...kite lawan lemak saper paling selim...

mimie said...

kak zila...abess...sehabes2nyerrr....sedappp...x rugi wat nasik lemak nih....