Followers

Wednesday, 28 March 2012

POPCORN


Salam pagi Rabu semua.....N3 kali ni, buat POPCORN homemade...minggu lepas punya projek....dan dah beberapa kali dah membikin popcorn nih.....  saje jer buat popcorn ni dok makan sambil layan ulang tayang Tranformers Prime cartoon, yang tak muak-muak bebudak lam umah ni dok layan....makan dok dalam gelap-gelap.... cepat jer abesss ala² cam dalam wayang.....hehehehe


POPCORN
Resepi : Aludra@MyR

  • 1 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar minyak masak
  • jagung kering secukupnya
  • garam secukup rasa 
  • Tambah Karamel [Optional]
  • 1 sudu mentega/margerin
  • 3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
  • Tambah Coklat [Optional]
  • 60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)

Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit. 

Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi. 

Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk.. 

Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam) 
Untuk Karamel [Optional]
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.

Untuk Coklat [Optional]
Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

ni ler rupa jagung kering


Popcorn on the making

6 comments:

zila 4ever said...

salam mimie..
wahhh sambil tgok wayang yer...sronoknya..klu buat sndiri mmg puas makan..:)

izahdaut said...

Kak mimie.. Tu jagung mcm jagung bagi makan ayam tu. Ikiki.. Mana nak dapat tu kak? Mcm best jek buat ssndiri ni. Terujaaa

rahel said...

Selamat pagi Mimie...bestnya dapat buat pop corn kat umah...nanti nak try jugak la...pinjam resepi yer..

mimie said...

kak zila...yupp...wayang dlm wayang dlm umah..hahahah

mimie said...

Jah... ayam bg mkn ape2 pon dia ngappp.... kat pasaraya mlambak...cuma kita jer yg x cari...hihihihi

mimie said...

Rahel...mmg best....puas mkn ank branak nlam umah ni..sila3x...