Followers

Saturday, 10 March 2012

Nasi Ayam


Assalammualaikum.... sedar tak sedar sudah memasuki hampir pertengahan bulan Mac dan kini memasuki bermulanya cuti persekolahan anak-anak.
Hmmmmm..... kalau dah namanya cuti persekolahan, bermakna bermulalah sibok didapor menghidangkan menu peberet mereka semua.....nak tuu...nak niii....main order jerr....dok nak mengunyah sepanjang masa....

Sebenarnya N3 nasi ayam ni...adalah menu kami pada cuti hujung minggu lepas.... tyerlepas pandang plak nak "mengupload" kat dalam ni haa.... layan jer laa yerr.... menu yang lengkap dalam pyramid makanan kita....layan jer laaa


NASI AYAM 
Resepi : Mimie @Sugar n Spice

Bahan Sup
1 ekor ayam - dipotong 4
1 packet sup bunjut - ADABI
2 inci halia - diketuk
3 ulas buah pelaga
1 batang kayu manis
1 labu bawang besar - dimayang
5 ulas bawang putih - dimayang
1/2 kiub ayam - knorrs
1 biji kentang didadu
4 biji bebola ayam - potong 4
Daun sup/bawang
Air untuk merebus (lebihkan untuk masak nasi)
Garam secukup rasa

Didalam  satu periuk, masukkan air, ayam, halia, kayu manis, buah pelaga, kentang, bebola ayam, kiub ayam
dan direbus dengan api sederhana.
Didalam kuali lain, tumis bawang merah dan bawang putih hingga kekuningan dan masukkan kedalam kuah sup. Perasakan dengan garam. Tutup api dan taburkan dengan daun sup/bawang dan bawang goreng. Asingkan ayam dari kuah sup. Ketepikan.

Nasi
3 cawan beras
Air Rebusan sup

Masak nasi seperti biasa dengan menggunakan kuah sup tadi.

Ayam Perap
Ayam - yang telah direbus dengan sup
2 senduk sos tiram
1/2 senduk kicap manis

Lumurkan ayam bersama sos tiram dan kicap manis dan perap selama 45 minit - 1 jam. 
Dan ayam digoreng dengan api sederhana kecil hingga masak.

Sos Cili
3 ulas cili merah - nk pedas + cili padi
1/2 cawan air
3 ulas bawang putih
garam dan gula secukup rasa

Blend kesemua bahan dan di masak dengan api sederhana. Perasakan garam dan gula.

Sos Kicap
2 senduk sos tiram
1 senduk sup ayam

Masak atas api sederhana kacau hingga pekat sedikit.

Hidangkan nasi bersama timun, salad dan tomato hiris. Selamat menjamu selera.

6 comments:

rahel said...

Wallaaa..sedapnya nasi ayam..satu set..

Diana @ Melley Mey said...

Sedaaaapnyaaaaa ada nasi ayam ler kat cnie... Suka nya makan nasi ayam... Mengoda btl tgk ayam tu tau.. Terliur tgk!

Amie said...

Hadoiiii.... Mimie! Sakit mata tengok nasi ayam tu...sedapnya!

mimie said...

Rahel...mau bape bungkus..??? siapp...ekekekke

mimie said...

Kak Diana... burrppp...dah kenyang da ponggg....hihihi

mimie said...

Amie...totop mata..pi tidoo....ekekekke