Followers

Friday 23 March 2012

Kueh Cucur / Penyaram / Mexican Hat


Assalammualaikum semua....bagi pada hari Jumaat ini kite semua akan mendapat barakah dan melipatgandakan amalan kite sehariam. Ameen

Yeehhhaaaa..... dapat juga rasa hasil kueh warisan zaman dulukala nih....yer laaa...kueh ni laaa mendapat takhta dihati mimie semasa zaman kanak-kanak dulu....apanyer tidak... kueh ni ler selalu dibeli oleh arwah Abah mimie dulu ketika untuk dihidangkan sewaktu berbuka puasa...hari2 youuu.....(masa tu mana nak kenal kueh yang berbagai2 rupa...jakun kan...hiihihih


Idea nak buat kueh ni apabila terlihat rakan pesbuk Shanty Suziana Sukiman tayang kueh ni...tp belah2 Sabah/Sarawak kueh ni dipanggil kueh Penyaram. Penyaram rata-rata tidak memerlukan perapan yang agak lama. Jadi terkonpis sedikit dengan resepi di kawasan kampung mimie yang memerlukan perap semalaman. Janji sedapkan.

Apabila mimie hidangkan pada anak-anak dan suami, alangkah terkedu mereka seketika sepertimana mimie dihidangkan kueh yang pertama kali untuk dijamah.... dan pertama kali juga lerr encik suami menhadap kueh tuu.... alaaaaa....kalo hari-hari bikin opkos mereka semua suka kan.....hihihiihhi


KUEH CUCUR
Sumber Resepi : izah ns@MyR

2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 1/2 gula gula pasir - mimie letak 1 cawan gula perang
1/2 cawan gula merah - mimie letak 1 cawan
2 cawan air panas - mimie guna air biasa dan tambah 1/4 cawan lagi
sedikit garam
1 helai daun pandan

Cara-carnya :-

Gula merah dicairkan dengan 2 cawan air panas - mimie masak hingga gula larut dgn api sederhana bersama daun pandan. Sejukkan.
Tepung beras, tepung gandum, gula pasir dan garam dicampurkan dengan gula merah yang telah dicairkan (gaulkan sebati sehingga tidak berketul sewaktu air gula merah masih suam-suam)
Dibiarkan semalaman
Digoreng dengan minyak 2 senduk (kalu nak banyak guna senduk kecil/ kalu guna senduk besar kuantiti kuih yang dapat cikit jer ler) - mimie goreng dengan minyak 5 sudu besar bersamaan hampir menutupi permukaan kueh cucur. Goreng dengan api perlahan/kecil bagi mengelakkan kueh cucur mudah hangus.
Bancuhan tadi digoreng dengan menuangkannya sesenduk demi sesenduk untuk mendapatkan kuih yang bulat dan cantik seperti topi.

Terbalikkan apabila kueh (sarang) memenuhi permukaan (masak).Toskan dan sedia di makan.

3 comments:

Amie said...

Memang kuih ni terkenal di tempat kami... sedap makan panas-panas!

ummiaisyah said...

salam mimie...sy aritu try buat kuih ni tp x jd cantik camni..hehehe

zila norazila said...

salam mimie..
mmg rajin betul..peniaram lg..kelasss..org malas cam akk nie entah bila ler nk buat..ha ha haaa