Followers

Tuesday, 28 February 2012

Super Moist Carameled Banana Cake


As-salam.....jumpa lagi. N3 kali ini mimie nak share lagi satu resepi kek pisang gebu dan lembab nih. Dan dah banyak kali ler kek ni digodek kalau ada saki baki pisang yang tak diusik. Setelah menikmati kek pisang lembab ni, rasenyer dah lama bebebor mimie tak membeli kek pisang di luar sana. Apatah lagi kek pisang ini tidak berminyak. Layan jer laa yer...takmo cakap banyakk....ecececcee.....


SUPER MOIST CARAMELED BANANA CAKE
Resepi : KakFida@MyResepi

1 cawan pisang lecek (240 g)
1 cawan gula halus (200 g) - mimie ltk 1/2 cawan jerr
125 g mentega (1/2 buku)
1 sk bicarbonate soda
2 sb susu segar
2 biji telur - A
1 1/2 cawan tepung naik sendiri (200 g) - ayak 

Cara-caranya :-

Pisang lecek, gula, mentega, soda bikarbonatdan susu disatukan dalam periuk bersih.
Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga berkaramel.Sejukkan dan alehkan ke dalam mangkuk pengadun.
Masukan telur dan tepung sambil dikacau hingga adunan sebati.Tuang adunan ke dalam loyang yg beralas dan gris.

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dulu pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak.
Sejukkan kek sebelum dipotong dan dihidangkan.
Adunan boleh juga dikukus..
.

4 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Mimi...Betul2 nampak moist kek pisang ni...Selalu klu saya baking kek pisang selalu biar semalaman...Rasanya lagi sedapppp...

izahdaut said...

wah menarik. tak pernh try lagi resepi kak fida ni. kna masak dulu ye gula bgai tu. tq kak mimi. nk try klu ada pisang

tun_telani said...

tun mmg hantu kek pisang ^^ suka sgt makan.. tp kalau hasben tun ni, dia cuma mkn kalau kek tu campur coklat je. hehe.. mcm budak2.

zila4ever said...

alahai...mmg nampak gebu gebas...pandai tul tuan umah nie..:)