Followers

Tuesday, 14 February 2012

KUEH KASWI

Assalammualaikum...wahhh...dah berjangkit-jangkit plakk  kueh kaswi ni dek terpandang menu kat dapor izahdaut.... lama dah rasenya tak makan kueh kaswi zaman berzaman yang sedapp ni.... ikutkan resepi mimie ade persamaan juga dengan chef hanieliza ni.... tapi mimie tidak ler menggunakan sukatan air gula.....hanya main tuang kurang/lebih jer air gula tuuu...(chewwahhh...kunun terrer...kdg² ade gak terkeras...hihihi)

Nahhh...sekarang dah tak perlu risau keras / lembik...dah ade sukatan...mimie ni failed sikit kalau tak ade sukatan.... blom proooo bebbbb.....ape²pon resepi kaswi ni memang sodappp......



KUEH KASWI GANDUM
Sumber : izahdaut
Bahan Sirap
5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir

Masakkan semua dan sejukkan


2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji/ubi/jagung- mimie guna tepung ubi
1 sudu kecil kapur kueh [optional]
Kelapa parut ( yang muda)
Sedikit garam

Cara:
1. Panaskan kukusan.
2. Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. [Lapikkan pelastik saiz loyang]
3. Bancuh semua bahan dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang.
4. Masakkan sehingga masak [30 minit]
5. Tunggu sehingga sejuk baru bolih potong dengan pisau pelastik.
6. Kelapa muda digaulkan sedikit garam.- mimie kukus 5 minit untuk lebih tahan lama
7. Lumurkan kueh yang dipotong bersama dengan kelapa tadi.

3 comments:

izahdaut said...

kak mimieeeee...
hamboi cantiknya kaswi posing ngan kelapa parut putih. suci murni sungguh. nak 2,3 ketui.. ni menggoda pulak nak makan kaswi lagi ni. hahahha...gile kaswi saya ni kak.. adeh

FatihaNur said...

teringin....

CT Delima said...

As'salam Mimie

kuih kaswi memang sedap, tambah2 lagi kalau lembut2 ada kenyal sikit jer, emm bila makan berkeping2 juga masuk mulut. anak dan Hubby pun suka makan kaswi ni, k.ct jangan cakap lah lagilah suka :)