Followers

Saturday 20 April 2013

Rendang Kerang Cilipadi



Assalammualaikum...

Cuaca kat luar sekarang ni memang panas. Tidur malam memang tak lena. kepanasan. Terganggu dek mimpi-mimpi yang indah-indah.( iskkk...ado ko mimpi yang indah skang ni..) Penah ler juga bangun tengah malam nak menyejukkan badan. Dapatlah juga menyejukkan badan buat seketika.


Bercerita mengenai rendang buat entry kali ini, adalah salah satu rendang kesukaan mimie. Lebih-lebih lagi dihidangkan bersama lemang atau pulut kuning. Fuhhh, sekali pulut atau lemang tak habis, dok mengadap jer ler juadah tu...sedap tak terkira. Sementelah kalau hari raya, kebanyakkan rumah dihidangkan rendang daging atau ayam. Kerang ada kelainannya, iatu isi kerang ang manis.

Diikutkan resepi mimie ni, dalam pembuatan rendang, mimie suka lebihkan ramuan bawang merah kerana bawang merah adalah salah satu ramuan yang dapat menstabilkan rasa manis2 sesuatu rendang tersebut dan dapat rendang tidak lah kering sangat. Basah-basah manja jer. Ape2pon berbalik pada selera masing-masing....


RENDANG KERANG CILI PADI
Resepi : Mimie @Sugar n Spice

2 cawan isi kerang - kerang yg fresh di tapis isinya
2 1/2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
9 ulas cili padi
2 sudu besar kerisek
3 cawan santan pekat
1 inci halia
sedikit lengkuas
1 batang serai - diketuk
2 helai daun limau purut - disiat2
2 helai daun limau purut - diracik halus
1 sudu kecik serbuk kunyit
Garam secukup rasa

Cilipadi, bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas ditumbuk halus.
Satukan di dalam kuali bahan tumbuk, serai, kunyit, kerisek dan santan pekat. Gaul sebati dan dimasak dengan api sederhana hingga santan kering sedikit. Santan hendaklah dikacau selalu.
Setelah santan agak kering, masukkan isi kerang. Kacau hingga betul-betul santan kering dan sementara itu masukkan daun limau purut yang telah dicarik-carik.
Perasakan dengan garam dan masukkan daun kunyit yang telah diracik halus. Gaul sebati dan tutup api. Siap.



No comments: