Followers

Saturday, 28 January 2012

Sup Tulang..... pembuka selera.....


Assalammualaikum...... coti lagi..?????? yeeeeeeeeeee....mimie still mood on cotiiii....coti CNY merangkap coti dapor berasap.... bukan senang mimie nak dapatkan coti dapor berasap dari "duktur" bertauliah-liah nihh... buktinya suhu badan naek melambung-lambung, mood tak ade selera, asek tido manjang, nahhhh bukti temperature naekkk...barulah appproveeed...... yahuuuuuuu...(leh sambung tidooo)....

... mimie jugalah penutup bagi segala demam, selsema, batuk (complete 3-serangkai) kat mimie ni haa...dahh...pasni jangan ler ade yang mengadu sakit ni sakit tuuu...letih makkkk youuuuu.....


SUP TULANG
Resepi : Mimie @ Sugar n Spice

1kg tulang lembu
1 packet bunjut sup tulang ADABI
2 labu bawang besar - dihiris
7 ulas bawang putih - dihiris
3 inci halia - diketuk
1/2 sudu kecil lada hitam
1 biji tomato - dipotong 6 (wedges)
2 biji kentang
1 tangkai daun sup 
Garam secukup rasa


Rebus tulang bersama halia yang telah diketuk bersama 1 packet sup bunjut tadi. (mimie rebus 2jam nak dapatkan isi tulang betul² lembut, kalau guna pressure cooker lagi memudahkan dan menjimatkan masa dan gas).
Apabila isi tulang hampir lembut masukkan kentang dan tomato yang dipotong wedges tadi.
Didalam kuali yang berasingan, tumis bawang besar dan bawang putih hingga betul² kekuningan dan masukkan lada hitam. Tutup api tuangkan dalam sup tulang tadi. Kacau masukkan garam secukup rasa. Tutp api, taburkan daun sup.


SAMBAL KICAP

9 ulas cili padi
1 ulas bawang putih
sedikit kicap manis

Tumbuk cili padi bersama bawang putih hingga lumat. Masukkan kedalam mangkuk dan siram dengan kicap manis, kacau. Siap.

8 comments:

dZana said...

aduhai mimie.. akk coti2 mkn sup tulang ni.. sebulan se x jer boleh.. high colestrol .. sblum ni tulang, ekor semua belasah.. sejak berpenyakit ni kene kurangkan sikit2..

ummiaisyah said...

salam kenal..
niat di hati mmg nk mkn sup tulang arini..tp takde rezki lak...jamu mata kt sini je la..mmg membuka selera!

mimie@Sugar 'n' Spice said...

Yupp kakk zana....sup tulang ni bg yg malas cam sy ni...sbb main rebus jerr...pastu bior kn ajerr...da nk lembut br ler masuk bahan lainn....

ummi....menu ni cam org demam ok kot dok layan.....sok sek sok sek...sambil layan idunk tersumbat...hihihihi

nOOrsha said...

waahh memang membuka selera...suka supp tulang + sambal kicap:)

norlieharumaini said...

sedapnya sup tulang ni...

Family Blog said...

Terliur dibuatnya....Sup tulang makan dengan nasi putih pun sudah cukup lengkap...

Sue @ Nenie said...

Salam Mimie..Semoga cepat sembut...Emmm sesuai sangatlah ni, demam2 pekena sup terutama yang masih panas2 kasi berpeluh satu badan...

nOOrsha said...

kak mimie.. sy dtg lg cn..tau dah sup ni da abih..xpe, tgk gmbo ppun jdler..hihi.

maceh eh kak atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran akak pulak.. :)