Followers

Saturday, 14 January 2012

UP SIDE DOWN PINEAPPLE CAKE


Alhamdulillah.... masih diberi kekuatan untuk bertepek dilaman maya tanpa suara nih...ecececec... 'hilang' sementara dek kesibukan mengurus anak-anak dare di awal persekolahan (benormya nk menserasikan diri dari kekejutan menguruskn masa dek rehat yg panjang).... fuhhh...letih bebbb..... pas mkn terus tidooooo...bangun tidooo terus makn...hahahahah

Cerita pasal kek ni... benornya dah lama mimie teringin nak merasa kek ini..ye lahh...lihat pada nenas nyer pon da kecur ayaq liur....(kalah ibu ngandung youuu...)...  pestaim tgk keke ni kat chef yg tersohor.. sapalagi...mat gebu lerr.... nampak mmg nk makan saat-saat itu juga....

....dan kek ni dalam belek-belek rumah mewah kak Ita (azlita aziz) tu, nampak juga kek ni... dup dap dup dap ler jugaa...huhihihi dan baru-baru ni. nampak pula di rumah kak yatie @yatiememories....dan di kabarkan kek ini salah satu kek peberet keluarga beliau...lagi ler meronta-ronta jiwa ini...ohokkkkkk...

Memang best kek ni....lemak-lemak butter dan dimakan bersama rasa-rasa masam nenas...fuhhhh....sedappppppp.... mohon share resepi yer mattt....




UP SIDE DOWN PINEAPLLE CAKE
Sumber : Mat Gebu


Bahan-bahan :

2 tin nenas berkaleng dalam tin (seperti gambar dibawah), ditoskan
Ceri merah secukupnya
250 g mentega
5 biji telur gred A, asing kuning dan putih
135 g gula halus - mimie letak 120g shj
135 g tepung gandum*
2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak 3 kali)
1 camca teh esen vanilla

Cara-cara :-
  1. Gris springform pan berukuran 9 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser kertas minyak dengan sedikit mentega juga. Susun gegelang nenas dalam tin seperti dalam gambar, sumbat dengan ceri merah pada setiap lubang nenas tadi (1 biji ceri, belah 2). Ketepikan.
  2. Putar mentega dengan sebahagian gula halus dan esen vanilla hingga putih, masukkan telur kuning satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gebu. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata dan ketepikan.
  3. Dalam mixing bowl yg bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan baki gula dan terus memutar hingga kembang dan kental. Gaul putih telur tadi ke dalam adunan tepung sedikit demi sedikit dengan menggunakan kaedah kaup balik. Kacau rata.
  4. Tuang dalam tin tadi dan ratakan. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 50 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sebelum dihidangkan. Kek ni memang sedikit turun bila masak.
  5. Kalau suka boleh sapu dengan piping gel atas permukaan nenas untuk nampak lebih berkilat dan mengiurkan..ahaks!!!

6 comments:

nOOrsha said...

salam...sedapnye kek ni..da lame nak buat tp asyik x teringat je..huhu...best..hulurler sepinggan ke PD.hihi

izahdaut said...

cantiknya kek ni. tak pernah buat lagi sebab kat rumah ni tak de penggemar nenas. hehe.. nanti2 nak try buat jugak makan ngan family kat kampung ke kan. sbb cantik kek ni

FatihaNur said...

lorh tgk nenas2 tuh jadi teringin giler..huhu

Sugar 'n' Spice said...

Noorsha, izah, Fatiha...kek ni sedappp...nk2 gigit ngan nenas...ade masam manis nenas....
bbdk pon suka tgk sbb canteekkkkk.... (depa ingat ibu dia terrer sgt deco kek..) hahahha

Family Blog said...

Up side down pineapple cake..Memang sedap..PErnah mencuba resepi dari Joyofbaking..

Sugar 'n' Spice said...

shanty : mmg sedapp...nk2 geget nenas tu kn....hihihi