Followers

Sunday, 15 January 2012

KURMA AYAM


Salam petang di hujung minggu...wahhh...sedar tak sedar hampir memasukki 3 minggu di alam persekolahan dibuka... letih di hari pertama hingga kini masih terasa.... (mak nyer yg lebih xcited....eheheh)...

Minggu ni saja memenuhi permintaan anakanda tercinta...apalagi kurma, kurma, kurma.....muka ni pon dah jadi macam kurrrrrrrrrmaa...adooyyaiiii... tak muak-muak ker dapa nihhh....haiishhhh....
layan jer laa...dah itu yang anakanda makan habis-habisan....kalo ler di letak kan lauk ikan....hampehh jer muka depa.... cuit ikan pon takut tarzan menyerang....hihihiih


KURMA AYAM
Sumber : Sugar n Spice

Bahan-bahan :-

12 ketul ayam
1 biji kelapa (ambil santan - tidak terlalu cair)
1 inci halia
1 labu bawang besar
3 butir Buah pelaga
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
4 sudu besar rempah kurma - mimie guna kurma MAK SITI (digaul dgn sedikit air)
1 biji tomato - dibelah empat
2 biji kentang - dibelah empat
lobak - dikerat dikerat 3 inci dan dibelah empat
cili merah / hijau
3 helai daun limau purut - utk aroma daun limau purut-wangiiii
sedikit minyak untuk menumis
garam secukup rasa


Cara-cara :-

Tumbuk halia dan bawang besar hingga lumat.
Panaskan minyak, masukkan kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan masukkan bahan yang telah ditumbuk tadi hingga naik bau.
Masukkan rempah kurma masak hingga air kering dan masukkan ayam. Gaul. Biar air ayam hingga kering dan masukkan kentang dan lobak. Kacau..
Masukkan pula santan hingga paras menutupi ayam. Apabila mendidih masukkan garam, tomato, cili merah/hijau dan daun limau. Masak hingga kentang lembut. Tutup api.

Psst....sedap dimakan bersam sambal tumis, ikan masin dan telur masin... perrgghhhh.....

7 comments:

Amie said...

Assalam,
macam lama tak datang sini, dapat makan kurma ayam pulak hari ni....:)

Nieza said...

sedapnya tgk kurma ayam, lama tak mkn ni:)

Sugar 'n' Spice said...

amie : w/salam...kurma ayam senang bbdk mkn...sbb x pedas....

Nieza : leh kata tiap2 minggu wt kurma.... layan tekak bbdk....hiihih

CT Delima said...

As'salam Mimie

K.ct inggu lepasa masak kura ayam juga. Tapi boleh kiralah berapa kali dalam setahun masak kurma ni..hihi. Ni kira kalau dah tak tahu nak masak apa dah.

Biasalah anak2 ni payah sikit nak makan ikan berbanding ayamkan. k.ct tengok aya pun dah jemua dah Mimie..hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam....ini akak selalu masukkan telur rebus sekali 2-1 sedap...anak2 kalau kurma ayam....memang kena masak nasi lebih

Sugar 'n' Spice said...

kak CT : sy pon da jemu dah ayam2 nih...tu pon layan kalau masak sambal...rindu plak dgn ikan kn...hohihihi

Sugar 'n' Spice said...

Kak Paty ; wahhh...nk mencuba ler juga ltk telo rebus...slalu sy yg mkn kendian dapt part yg x bes....kalo desperate leh ler layan telo kn...ok2 nti nk cwat ltk telo...thx kak Paty...