Followers

Wednesday, 18 January 2012

Puding Karemel


Puding, puding, puding...... rasenyer dalam nbeberapa hari ni, mimie asyik dengan puding... bukan ape...saja nak menyejukkan anak tekak nih.....oleh keranan keadaan luar yang agak tidak menentu, jadi haruslah membasahi tekak ni dengan puding yang sejuk baru keluar dari esbok....

Puding untuk kali ni, mimie ikut citarasa dari maisya, rasanyer agak-agak seperti puding roti....sedapp lerrr... mimie ni kalau bab puding karemel amat lerrr suke sangat...makan x leh bentiii.... lagi pon resepi maisya amat mudahhh....



PUDING KAREMEL
Sumber : Maisya



Gula Hangus
3 sudu besar gula pasir
2 sudu besar air

Cara-cara:

Masak gula pasir (guna api perlahan) dlm periuk hingga perang....then campurkan dgn air.
Masak semula atas api perlahan hingga gula hancur.
Bila sume dah hancur tuang dalam loyang....by the time gula hangus ni sejuk dia akan menjadi pekat dgn sendirinya.

Bahan Puding
5 biji telur - mimie guna 4 biji telur shj
3/4 cawan susu pekat manis - mimie ltk 1/2 cwn shj
3/4 cawan air
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar tepung jagung (bancuh ngan sedikit air)
secubit garam

Cara-cara:-

Campurkan kesemua bahan-bahan karamel dan gaul hingga sebati....kacau perlahan dgn garfu.
Then tuang bahan-bahan ni ke dalam loyang yg sudah berisi gula hangus.
Jgn takut gula hangus tu bercampur ke apa ker.....
Kukus dgn api perlahan jer atau boleh steam bake dalam oven guna suhu 170C selama 1 jam or hingga masak. 
( Mimie kukus selama 20 minit )


4 comments:

Amie said...

oooo Mimie... kalau kita jumpa puding karamel, memang tak pandai berhenti makan... slurrrrp...slurrrrppp!

izahdaut said...

puding je 2 hari ni ye ...sedapnya puding karemel makan sesejuk. fuh tak hengat ni kak. hehe.. nak tanya..nak panggil akak ke nak panggil mimie je ye? nampak muda segan nak tanya. kikiki..

Pen Biru said...

sy kalau buat puding karamel ni tak penah guna susu pekat sebab tak suka manis..heheh

Sugar 'n' Spice said...

amie : mmg kalo mkn karemel ni x leh bentii...dok ngadap jer kn...

izah : mmg x hengatt...panggey akk bole panggey lagi ler daalukn...hihih
yg pasti this year i'm going to 36 mudeee kn...ahakkk...

PB : karemel skang byk version...