Followers

Monday, 10 June 2013

Donut Labu



Assalammualaikum......

Wahhh! Bermula rutin harian seawal pagi lagi setelah 2 minggu cuti sekolah berlalu. Dah tak dapat bangun lewat. Cuti bermalas-malasan dah habesss...

Hmmm...mengenai donut labu kali ini, setelah mimie merasa donut kentang, donut tauhu, donut keledek dan ini antara donut-donut yang paling sedap mimie makan.
Tergoda pula melihat hasil dari dapur Tun Telani, dan keesokannya terus mencari sayur labu. Lagipun amat mudah cara penyediaanya. Semestinya kalau donut olahan ni sedap dan lembut dari donut yang biasa-biasa kita makan tuu... Memang sedap dan lembut sesangat donut ni. Si anak bujang yg sulung tu pun makan macam tak hengat...takut kehabisan. Sedap sangat ler tuuu.....hihihihi



DONUT LABU
Sumber : Tun Telani

Bahan-bahan
  • 500 g tepung gandum
  • 50 ml susu sejat
  • 11 g yis (mimie ltk 3sk saje)
  • 200 g puri labu
  • 100 g gula
  • 75 g marjerin (mimie ltk 60g jer)
  • ½ sk garam
  • 2 bj telur
Cara-cara

  • Campurkan semua bahan kecuali marjerin dan garam dan uli sebentar.
  • Campurkan marjerin dan garam dan uli lagi hingga tdk melekat ditangan. Rehatkan doh selama 15 minit. Campurkan sedikit air jika perlu.
  • Bentukkan menjadi donat dan biarkan 20 minit atau hingga kembang.
    Goreng dan tabur dgn gula.
 ps: dlm resepi ni tun x guna air sbb puri labu dh berair.


2 comments:

tun_telani said...

Salam mimie ^^
tq sudi mencuba.. mmg lembut sampai ke esok hari donat nih.. tun buat byk2, pastu frozen. senang nk mkn time xde masa nk wat kuih :)

mimie mielan said...

yupp tun.... thks sudi share resepi donut lembut sesgt nih....
x sempat nk frozen...abes ngapp skali jln jerk....hihihi