Followers

Friday, 1 November 2013

UP SIDE DOWN BANANA CAKE


tak dapat seksi-seksi....terlebih hitam sedikit karemel tuu...

Assalammualaikum...

Sejak kebelakangan ini, hujan yang lebat hampir membasahi bumi Cheras saban hari...Sejukkkk. Kalo sejuk, mula lah suara manja anak-anak mimie mohon diisi dengan sesuatu yang boleh mengenyangkan perut mereka hatta dapat juga menjadi kudapan waktu hujan-hujan ni... Kalau dah lapar juga mimie ni, rajin sikit lah nak 'menggodek' kudapan waktu hujan ni haa...

Kek pisang ini juga antara 'peberet' mimie dalam banyak-banyak versi kek pisang. Apakan tidak, banyak dilimpahi dengan pisang. Atas, bawah, dalam...sumer ada pisang...best. dapat makan keke dengan rase masam-masam manis pisang. Betul cakap Ida, kalau dah kek pisang di jamu, licin jer pinggan.....hihihiih


UP SIDE DOWN BANANA CAKE
Sumber :  idaddapur


Karamel
  • 100gm gula pasir
  • 6 pisang berangan ranum (di belah 2)
Adunan Kek
  • 160gm tepung gandum
  • 60gm tepung jagung
  • 2 biji pisang di lecek halus(mimie ltk 4 biji pisang berangan)
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh baking soda
  • 3 biji telur (asingkan putih telur)
  • 50ml minyak masak / mentega cair
  • 40ml air
  • 1/4 sudu teh garam (mimie skip)
  • 140gm gula kaster
  • 125ml susu cair ......ida guna susu segar jer

Loyang 8"

Cara-cara :
Karamel :
Masukkan gula ke dalam loyang dan cairkan hingga gula perang. Goyangkan karamel kiri dan kanan loyang tanpa mengacaunya sehingga rata. Biarkan sejuk. Kemudian gris tepi loyang dengan mentega atau minyak. Susun hirisan pisang di atasnya rapat-rapat.
Adunan Kek :
  • Pukul putih telur dan garam hingga kental dan bertanduk. Ketepikan. Mimie pukul dengan gula.
  • Ayak tepung gandum, tepung jagung, baking soda dan baking powder. Ketepikan.
  • Satukan kuning telur, air dan minyak masak, pukul dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan putih. Perlahankan mixer, masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu cair hingga rata dan sebati.
  • Masukkan pisang lecek, gaul rata. Kemudian kaup balikkan dengan adunan putih telur hingga sebati.
  • Tuang ke dalam loyang berisi karamel dan bakar di dalam oven yang di panaskan terlebih dahulu selama 45 minit pada suhu 180C.
  • Keluarkan kek dan terbalikkan ke atas redai.
   


2 comments:

Rose Azadir said...

nampak gebu n sedap....Salam…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sis n kalau sudi follow la saya balik yer…

ummiaisyah said...

mmmm...sedapnya kek pisang...pisang nya mcm pisang salai or caramelised...mesti senyap budak2 tu kan..dpt mkn kek sedap